بهره‌گیری از تشخیص مبتنی بر داده پارامترها در مدل الکتروشیمی باتری لیتیوم-یون
کد مقاله : 1176-17THECSI
نویسندگان
سید علیرضا شریفی *، مسعود دهمرده
دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت
چکیده مقاله
با توجه به سخت‌گیرانه شدن قوانین زیست‌محیطی و استانداردهای آلایندگی در زمینه حمل و نقل، استفاده از قوای محرکه هیبرید با بکارگیری از منابع ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. با گسترش روزافزون کاربری منابع ذخیره انرژی، باتری‌های لیتیوم-یون به عنوان یکی از گونه‌های اصلی شناخته می‌شوند[1]. تخمین عملکرد و شرایط باتری نقشی کلیدی در مدیریت انرژی باتری ایفا می‌کند. جهت دست‌یابی به شرایط باتری از جمله سطح شارژ و سطح سلامت آن روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است که هر یک دارای مزایا و معایبی است[2]. یکی از چالش‌های مهم در زمینه تخمین شرایط باتری علاوه بر نیاز به دقت آن، آنلاین بودن است که در هنگام استفاده از آن مورد توجه قرار گرفته است[3].
سیستم مدیریت باتری نیاز دارد دو پارامتر فنی مهم در باتری را تشخیص دهد. پارامتر اول به خروجی باتری مربوط است (SOC) و پارامتر دوم به شرایط داخلی باتری (SOH)[4]. سیستم مدیریت باتری معمولا با استفاده از مدل مدار معادل، خروجی باتری را شبیه‌سازی، تخمین و مدیریت می‌کند. اما در بخش سلامت باتری و عمر آن محدودیت وجود داشته و ایمنی عملکردی باتری نیز متاثر از آن است[5].
کلیدواژه ها
مبتنی برداده، مدل الکتروشیمی، باتری لیتیوم-یون، تخمین پارامتر
وضعیت: چکیده برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است