محاسبه عمر باتری خودروی هیبرید برقی پلاگین با استفاده از مدل عمر نیمه تجربی
کد مقاله : 1067-17THECSI
نویسندگان
احسان علی محمدی *، مرتضی منتظری قهجاورستانی
دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده مقاله
امروزه افزایش تعداد وسایل نقلیه باعث بروز مشکلات متعددی ازجمله آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی شده است. درنتیجه خودروهای هیبرید برقی و هیبرید برقی پلاگین به دلیل کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا بیشتر موردتوجه قرارگرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که این خودروها باید بر آن غلبه کنند، افزایش هزینه کل ناشی از اضافه شدن اجزای جدید مانند موتور الکتریکی و باتری است. بنابراین در مطالعات اخیر مدیریت انرژی و بهینه‌سازی سایز اجزای HEV و PHEVها بیشتر موردتوجه قرارگرفته است. در میان اجزایی که بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد، باتری به دلیل هزینه اولیه بالا، طول عمرمحدود و هزینه تعویض ناشی از تخریب آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما محققان در مطالعات خود کمتر به آن توجه کرده‌اند. بنابراین، هدف این مقاله محاسبه فرسایش باتری PHEV در حین کار با استفاده از یک مدل عمر نیمه تجربی است. برای این منظور ابتدا بر اساس داده‌های تجربی، سیستم پیشرانه خودرو در محیط یکپارچه Simulink/Advisor مدل‌سازی و شبیه‌سازی شد. برای مدل‌سازی باتری خودرو از مدل مدار معادل (ECM) استفاده‌شده است. سپس با استفاده از یک مدل عمر سیکلی، فرسایش باتری در یک سیکل رانندگی محاسبه‌شده است. باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده، در هر چرخه رانندگی ظرفیت باتری نزدیک به 0.06 درصد کاهش می‌یابد به این معنی که پس از حدود یک سال، باتری خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد.
کلیدواژه ها
خودروی هیبرید برقی پلاگین، عمر سیکلی باتری، فرسایش باتری، مدل نیمه تجربی
وضعیت: چکیده برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است